Sunday, February 20, 2022

වින්සන්ට් වැන් ගෝ ගේ චිත්‍රවල මනෝවිද්‍යාත්මක පරාවර්තන

 





වින්සන්ට් විලියම් වැන්  වැන් ගෝ    ප්‍රසිද්ධ ලන්දේසි චිත්‍ර ශිල්පියෙකු වන අතර ඔහුගේ නිර්මාණ බොහෝ විට පශ්චාත්-හැඟීම්වාදය සමඟ සම්බන්ධ වී පසුව ප්‍රකාශනවාදයට පරිවර්තනය විය. වින්සන්ට් වැන්ගෝ නූතන සිතුවම් කලාවේ වැදගත්ම පූර්වගාමීන්ගෙන් කෙනෙකි. ඔහු දශකයක් තුළ කලාව සඳහා කැප වූ විශිෂ්ටතම සිතුවම් සහ චිත්‍ර විශාල ප්‍රමාණයක් නිර්මාණය කළේය.

වින්සන්ට් වැන් ගෝ 1853 මාර්තු 30 දින නෙදර්ලන්තයේ උපත ලැබීය. කුඩා කල සිටම  වැන් ගෝ    චිත්‍ර කලාව කෙරෙහි දැඩි ඇල්මක් දැක්වීය. වැන් ගොග් බොහෝ දුරට ස්වයං-අධ්‍යනය ලැබූ චිත්‍ර ශිල්පියෙකි , ඔහුගේ ප්‍රසිද්ධ කෘතිවලට ඇතුළත් වන්නේ: Starry Night, Cafe Terrace at Night, Terrasse, Houses at Auvers, Restaurant De La Sirene At Asnieres, Sunflowers ය. ඔහුගේ වඩාත්ම ප්‍රසිද්ධ කෘති බොහොමයක් ඔහුගේ ජීවිතයේ අවසාන වසර දෙක තුළ නිර්මාණය විය.

වැන් ගෝ   ආලෝකය සහ වචනාර්ථයෙන් වටපිටාව ප්‍රතිනිෂ්පාදනය කිරීමට වඩා එහි “සංකේතාත්මක සහ ප්‍රකාශන අගයන්” සඳහා වර්ණය භාවිතා කළේය. වැන් ගෝගේ චිත්තවේගීය තත්වය ඔහුගේ කලාත්මක කාර්යයට බෙහෙවින් බලපෑ අතර එය ඔහුගේ අවිඥානක මනස ගැඹුරින් විශ්ලේෂණය කරයි.

ඔහුගේ කලා කටයුතු සඳහා මනෝ ගතික සාධක කිහිපයක් බලපාන්නට ඇත. මනෝ විශ්ලේෂක සිග්මන්ඩ් ෆ්‍රොයිඩ් කලාව සැලකුවේ  නිර්මාණකරුගේ මනෝවිද්‍යාත්මක අභිප්‍රේරණවල විචලනයන් අවබෝධ කර ගැනීමට සහ අනාවරණය කර ගැනීම සඳහා මෙවලමක් ලෙස ය. මෙම සන්දර්භය තුළ වැන් ගෝගේ කලාව ගැඹුරු මනෝවිද්‍යාත්මක සටහනක් නියෝජනය කරයි. ඔහු සිය කලා කෘතිය තුළ ඔහුගේ කටුක ජීවිතය පිළිබඳ ගැඹුරු, ආත්මය සෙවීමේ විස්තරයක් ඉතිරි කළේය.

වැන් ගෝ   ඔහුගේ ජීවිත කාලය තුළ කලාකරුවෙකු ලෙස සුළු මූල්‍යමය සාර්ථකත්වයක් ලබා ඇති අතර බොහෝ විට දරිද්‍රතාවයේ ජීවත් වුවද, ඔහුගේ මරණයෙන් පසු ඔහුගේ කීර්තිය නාටකාකාර ලෙස වර්ධනය විය. අද වැන් ගෝ නාමය  ලෝකයේ වඩාත්ම කීර්තිමත්   සහ   ගෞරවනීය  චිත්‍ර ශිල්පියෙකුගේ නමක් ලෙස සනිටුහන්  වෙයි . නමුත් ඔහුගේ කීර්තිය දැකීමට ඔහුට ජීවත් වීමට නොහැකි විය. ඔහුගේ ජීවිතය දුක්ඛිත හා පාළු වූ අතර මෙම දුක් වේදනා කලාත්මක ලෙස ඔහු විසින් පින්තාරු කරන ලදී.

වින්සන්ට්  වැන් ගෝ   ඛේදනීය ජීවිතය සාරාංශගත කළ හැක්කේ ඔහු විධිමත් අධ්‍යාපනයෙන් ඉක්මනින් ඉවත්වීම, කලා ලෝකයේ සාර්ථක විකුණුම්කරුවෙකු ලෙස අසාර්ථක වීම, ආගමික අධ්‍යාපනයට උත්සාහ කිරීම, කාන්තා හා පවුල් සබඳතා සමඟ ඇති දුෂ්කරතා, කලා ලෝකයට නැවත පැමිණීම සහ අන්ත දෙසට නැඹුරු වීම හරහාය. දුර්වල පෝෂණය කුසගින්න සහ අධික ලෙස මත්පැන්  සහ දුම් පානය කිරීම  ඔහුගේ සෞඛ්‍යයට අයහපත් ලෙස බල පවත්වන ලදි. ඔහුගේ තෙල් සිතුවම "The Potato Eaters" චිත්‍ර ශිල්පියා අත්විඳින දුප්පත්කම සහ අසරණකම රහසිගතව නිරූපණය කරයි.

 වැන් ගෝ   සංකීර්ණ මානසික රෝගවලින් පීඩා වින්දේය. ඔහුව පීඩාවට පත් කළ මානසික රෝගය ඔහුගේ කලා කටයුතුවලට බලපෑවේය.  වැන් ගෝ   ඔහුගේ වේදනාව සහ බලාපොරොත්තු සුන්වීම කැන්වසය මත පින්තාරු කළේය. කැපී පෙනෙන වර්ණ, බොරතෙල් බුරුසු පහරවල් සහ විකෘති හැඩතල සහ සමෝච්ඡයන් ඔහුගේ කැළඹුණු මනස ප්‍රකාශ කරයි. ඔහු මානසික අවපීඩනයෙන්  පීඩා විඳි අතර, ඔහුගේ රෝග ඉතිහාසයෙහි පැහැදිලිවම ද්විධ්‍රැව ( Bipolar ) අංශ තිබේ.  වින්සන්ට් වැන් ගෝ  ගේ   කායික හා මානසික රෝග ලක්ෂණ නිදන්ගත ඊයම් විෂ වීම නිසා ඇති වන්නට ඇතැයි ඇතැම් විශේෂඥයෝ සැක කරති.
 
වැන් ගෝ ගේ අසමසම කලාව එහි බලගතු, නාට්‍යමය සහ චිත්තවේගීය ශෛලිය මගින් නිර්වචනය කල හැකිය.  ඔහු මිනිසා සහ මිනිස් ස්වභාවය අතර අරගලය, යථාර්ථය සහ ඔහුගේ අවිඥානික මානසික ගැටුම්  තම චිත්‍ර හරහා නිරූපනය කලේය. වැන්ගෝ වරක් මෙසේ පැවසීය: "අපි අපගේ මුළු ජීවිතයම ගත කරන්නේ අපගේ සිතුවිලි වචන ආධාරයෙන් ප්‍රකාශ කිරීමේ කලාවේ අවිඥානික අභ්‍යාසවල ය."

ඔහුගේ ජීවිතය මානසික ගැටුම්වලින් පිරී තිබුණි. ඔහු තම අභ්‍යන්තර මනස සමඟ සටන් කළේය. මෙම ද්විත්ව ස්වභාවය ඔහුගේ චිත්‍ර හරහා නිරීක්ෂණය විය. ඔහුගේ වර්ණවල තීව්රතාවය නැති වී ගියේය. ඔහුගේ රේඛා නොසන්සුන් විය. ඔහු ඝන ස්ථර සමග වඩාත් ප්රචණ්ඩ ලෙස තීන්ත ආලේප කළේය.  වැන් ගෝ   ආතතිය යටතේ ස්වභාවධර්මයේ වස්තූන් වෙත ඇදී ගියේය: කැරකෙන හිරු, ඇඹරුණු සයිප්‍රස් ගස් සහ කඳු මුදුන් වැන් ගෝ ගේ අසනීපය නිරූපනය කරමින් වඩාත් ප්‍රචණ්ඩ ලෙස මතු වුවද ඔහු The Reaper, Cypresses, The Red Vineyard සහ ඔහුගේ සුප්‍රසිද්ධ Starry Night වැනි විශිෂ්ට නිර්මාණයන් කළේය.

Starry Night  (1889) හි මුළු ලෝකයම වෘත්තාකාර චලනයන් මගින් ගිලී ඇති බව පෙනේ.  Starry Night   යනු  වැන් ගෝ  ගේ වඩාත්ම අතුල්‍ය චිත්‍රය බවට සැකයක් නැත. ඔහුගේ වඩාත්ම ජනප්‍රිය  චිත්‍රය   සහ ඉතිහාසයේ වඩාත්ම බලපෑම් කළ  චිත්‍රයක් ලෙස  Starry Night  නම කල හැකිය. අහසේ කැරකෙන රේඛා ඔහුගේ මානසික තත්වයේ නිරූපණයකි.  Starry Night    ස්වභාවධර්මයට වැන් ගෝගේ ප්‍රතිචාරයේ අභ්‍යන්තර, ආත්මීය ප්‍රකාශනය මූර්තිමත් කරයි. වින්සන්ට් වැන් ගොග් වරක් පැවසුවේ "තරු දෙස බැලීමෙන් මට සෑම විටම සිහින පෙනේ. අපි තරුවකට ළඟා වීමට මරණය රැගෙන යන්නෙමු."

ඔහු ප්‍රංශ Post-Impressionist කලාකරු Paul Gauguin සමඟ මිත්‍ර විය. කෙසේ වෙතත්, ඔවුන් නිතර නිතර රණ්ඩු වූහ.  වැන් ගෝට  විකේන්ද්රික පෞරුෂයක් සහ අස්ථායී මනෝභාවයක් තිබුණි. ඔහුගේ ප්‍රතික්‍රියාශීලී මානසික අවපීඩන  දිගු කලක් හයිපොමැනික් හෝ උමතු හැසිරීම් වලින් ගහන විය. මේ නිසා ඔවුන් ගේ මිත්‍රත්වය ඉරි තළා ගියේය. 

 1888 දී වින්සන්ට්ගේ මානසික සෞඛ්යය ඉතා අස්ථායී විය. මානසික අර්බුදවල ප්‍රතිඵලයක් ලෙස වින්සන්ට් වැන් ගෝ කිහිප වතාවක්ම රෝහල් ගත විය. ඔහුගේ මානසික තත්ත්වය ඉතා දුර්වල වූ අතර ඔහු තමන් ගේ එක්  කණක් කපා එය අභිසුරු ලියක් වෙත යැව්වේය.  සති කිහිපයකට පසු, වෙළුම් පටියක් සහිත කණ සහිත  තමන් ගේ ස්වයං-ආලේඛ්‍ය චිත්‍ර ඇඳීමට ඔහුට හැකි විය. 

වින්සන්ට්ගේ සියදිවි නසාගැනීමේ අභිනයන් ඔහුගේ අවසන් සිතුවම්වල නිරූපණය කර තිබේ . ඔහු අඳුරු සහ කුණාටු සහිත අහස යට විශාල තිරිඟු කෙත්වල පින්තාරු කරමින්  “මගේ සම්පූර්ණ දුක සහ අධික තනිකම මෙහි ප්‍රකාශ කිරීම අපහසු නැත”  කියා කීවේය.ඔහුගේ අවසන් චිත්‍රවලින් එකක් වන Wheat Field With Crows, කළු කුරුල්ලෝ තරු නැති අහසක පියාසර කරති. එය ඔහුගේ හදවතේ පැවති හිස් බව ලෙස අර්ථ දැක්විය හැකිය. 

දුගී භාවය , අයාලේ යන, නිවාස නොමැති ජීවන රටාව ,කාන්තාවන් සමඟ සබඳතාවල අසාර්ථකත්වය ,මනෝ ව්‍යාකූලතාවන් , ගොගෑන්  සමඟ ඛේදජනක මිත්‍රත්වය , ඔහුගේ සොහොයුරා තියෝගේ විවාහය (අලාභයක් ලෙස අත්විඳීම) සහ ස්වයං විනාශයට නැඹුරු වීම  වැන් ගෝගේ සියදිවි නසාගැනීමේදී තියුණු කාර්යභාරයක් ඉටු කළේය. වින්සන්ට් වැන් ගොග් 1890 දී වයස අවුරුදු 37 දී සියදිවි නසා ගත්තේය. ඔහු මානසික ආබාධයකට ගොදුරු වුවද වින්සන්ට් මිය යන තුරුම පුදුමාකාර ලෙස නිර්මාණශීලී විය. ඔහු ජීවත් වූයේ සාපේක්ෂව කෙටි කාලයක් වුවද ඔහු සිතුවම් සිය ගණනක් ඇතුළත් විශ්මය ජනක වැඩ කොටසක් ඉතිරි කළේය.

Don McLean ගේ ජනප්‍රිය ගීතය වන Vincent (Starry, Starry Night) හි ගී පද  වැන් ගෝ  ගේ සැබෑ ජීවිතය සනිටුහන් කරයි. මෙම ගීතය හරහා වැන් ගෝ  ගේ   ඛේදනීය මරණය ප්‍රකාශ කරන අතර ඔහු චිත්‍ර කලාවට ප්‍රිය කළත් ඔහුගේ සිතුවම්වලට කිසිදා ඔහුට ආදරය කළ නොහැකි බව පෙන්වා දෙයි. වැන් ගෝ  අකාලයේ මිය ගියද වැන්ගෝ යුරෝපයේ විශිෂ්ටතම කලාකරුවෙකු ලෙස නමක් දිනාගෙන තිබේ. එහෙත් තම ජීවිතකාලය තුල තම සාර්ථකත්වය දැක ගැනීමට ඔහුට නොහැකි විතය. එය   වැන් ගෝ ගේ ජීවිතයේ විශාලතම ඛේදවාචකයයි. 

(වෛද්‍ය රුවන් එම් ජයතුංග විසින් ලියන ලද Psychological Reflections of Vincent Van Gogh’s Art ලිපියේ සිංහල අනුවාදයයි )

1 comment:

  1. මොකද අක්ෂර වින්‍යාස වැරදි බහුල

    ReplyDelete

Appreciate your constructive and meaningful comments

Find Us On Facebook