Friday, June 30, 2023

නීට්ෂේගේ සුපිරි මිනිසා (overman) පිළිබඳ සංකල්පය




වෛද්‍ය රුවන් එම් ජයතුංග 

නීට්‍ෂේගේ සුපිරි මිනිසා පිළිබඳ සංකල්පය "Übermensch” (Superman” /Overman)  ඔහුගේ චින්තනයේ වඩාත්ම වැදගත් සංකල්පයකි. නීට්ෂේ ඔහුගේ  Thus Spoke Zarathustra (1883 ) කෘතියෙන් මානව පරමාදර්ශය වූ  සුපිරි මිනිසා පිළිබඳ සංකල්පය  ඉදිරිපත් කලේය​. සුපිරි මිනිසා ඔහුගේ සමස්ත චින්තනයේ සහ කේන්ද්‍රයේ නියෝජිතයා වේ. 

සුපිරි මිනිසා පුද්ගලවාදී පරමාදර්ශයක් නොවේ. ඔහු සමාජ පරමාදර්ශයකි. "Overman" යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ තමා සහ මිනිස් ස්වභාවය වචනාර්ථයෙන් ජයගත් මිනිසෙකු පිළිබඳ නීට්ෂේගේ සංකල්පයයි. නීට්‍ෂේගේ  මානයන්ට අනුව,  සුපිරි මිනිසා යනු ස්වභාව ධර්මය ජය ගැනීමට සමත් පුද්ගලයෙකිහු මනුෂ්‍ය තත්ත්‍වයේ බන්ධනය අභිබවා නිදහස් තත්වයකට ළඟා වූ අයෙකි.  ඔහු තමාගේ  ඉරණම තීරණය කරයි, ඔහුගේම වටිනාකම් නිර්මාණය කරයි. overman යනු මිනිසාගේ අවසාන ස්වරූපයයි. ඔහු මරණින් මතු ජීවිතයට නොව වර්තමාන ජීවිතය කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීමෙන් ශුන්‍යවාදය ජය ගන්නා අයෙකි. ඔහු ස්වායත්ත නිර්මාපකයෙකු ලෙස තමා කෙරෙහි සිය විශ්වාසය තබන අතර අන් කිසිවක් මත රඳා නොපවතී.  ඔහු තමාව ජය ගනී, ඔහුගේ ආවේගයන් සහ ආශාවන් උත්කෘෂ්ට කරයි. ඔහුගේම ඉරණමේ ස්වාමියා ය.  ඔහු සැබෑ මනුෂ්‍යත්වයේ ආදර්ශයයි. 

නීට්ෂේ  පවසන පරිදි සුපිරි මිනිසා මානව වර්ගයාගේ සංවර්ධනයේ ඉහළම මූලධර්මය නියෝජනය කරයි. සුපිරි මිනිසා සාමාන්‍ය මිනිසාගෙන් ඔබ්බට යන්නෙකි. ඔහු සුපිරි මිනිසා  ආගමේ කුරිරු පාලනයෙන් මිදීමේ සංකල්පයක් ලෙස ඉදිරිපත් කරයි. ආගමේ කුරිරු පාලනයෙන් නිදහස් වූ නව මිනිසෙකුගේ හෙවත්  සුපිරි මිනිසාගේ  ආගමනය වාමනකමේ අවසාන පරිච්ඡේදය බව හෙතෙම කීවේය. සුපිරි මිනිසා නිදහස් ආත්මයේ ප්‍රකාශනයක්  මෙන්ම මනුෂ්‍යත්වයේ සාරය වෙයි. කෙසේ වෙතත්, නීට්‍ෂේ සුපිරි මිනිසා පිළිබඳ ඔහුගේ අදහස කිසිදු පාරභෞතිකයකට සම්බන්ධ නොකරයි.  

නීට්ෂේ සුපිරි මිනිසා මානව වර්ගයාගේ විභව අන්ත ලක්ෂ්‍යයක් ලෙස දකී. නීට්ෂේගේ Übermensch හි වඩාත් ප්‍රමුඛ වන්නේ ස්වාධීනත්වය, ස්වයං අවබෝධය, පුද්ගලික විමුක්තිය, ස්වයං නිර්ණය සහ මනෝවිද්‍යාත්මක සම්පූර්ණත්වය සහ සෞඛ්‍යය වැනි වටිනාකම් වෙති. මේ සඳහා ධෛර්යය අවශ්‍ය වේ, එය පූර්ව අවශ්‍යතාවයකි. සාරධර්ම පිළිබඳ නීති සම්පාදකයා සහ තමා සඳහා ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් නිර්මාණය කිරීම මීට ඇතුලත් වෙයි. 

නිර්මාණශීලීත්වය සහ අව්යාජත්වය වගා කිරීම. ජයගැනීමේ ඔහුගේ දර්ශනය ශ්‍රේෂ්ඨතම ඉල්ලීමයි. මේ සඳහා ඩයොනීසියානු පරමාදර්ශය සාක්‍ෂාත් කර ගැනීමේ වැදගත්කම ඔහු පහදයි. එයින් අදහස් වන්නේ මිනිසා තමාගේම ඩයොනීසියානු ස්වභාවය අවබෝධ කර ගෙන එය පිළිගෙන සුදුසු ලෙස භාවිතා කළ යුතු බවයි.  නීට්‍ෂේ ඩයෝනිසියානු විඥානය කලාත්මක නිර්මාණය සඳහා තීරණාත්මක ලෙස දකී.  උද්‍යෝගය සහ ප්‍රීතිය ඩයොනීසියානුය, මන්ද එවැනි තත්වයන් තුළ මිනිසා තම පෞද්ගලිකත්වය අතහැර වඩා විශාල සමස්තයක් තුළ ගිලී යයි.

ඔහුගේ මතය අනුව, මිනිසුන් උපතින්ම සමාන නොවේ. සුපිරි මිනිසා (‘Ubermensch’)  යනු සාම්ප්‍රදායික සදාචාරයට වඩා ඉහළින් සිටි සහ තමන්ගේ ඉරණම සකස් කර ගැනීමට සමත් වූ අධිමානුෂික බලයේ චරිතයකි. ඔහු මනුෂ්‍යත්වයේ ප්‍රගමනයට අවශ්‍යය. සෞඛ්‍ය සම්පන්න, ඵලදායී සමාජයක් සහ ප්‍රීතිමත් ජීවිතයක් සඳහා  සුපිරි මිනිසා  කදිම ආදර්ශය බව ඔහු විශ්වාස කළේය. නීට්‍ෂේගේ සුපිරි මිනිසා කිසිවෙකුට යටත් නොවේ. සුපිරි මිනිසා දෙවියන් ඇතුළු කිසිම ජීවියෙකු විසින් පාලනය නොවේ.  සුපිරි මිනිසා නියෝජනය කරන්නේ කෙනෙකුගේ පූර්ණ හැකියාවන්, නිදහස සහ නිර්මාණශීලිත්වය තහවුරු කිරීමයි.   

නීට්‍ෂේගේ සුපිරි මිනිසා ජීවිතය ප්‍රතික්‍ෂේප නොකරන නමුත් එය තහවුරු කරයි. ඔහු ලෝකය පරිවර්තනය කිරීමේ හැකියාව නියෝජනය කරයි. සුපිරි මිනිසා සාම්ප්‍රදායික සියල්ල ප්‍රතික්‍ෂේප කරයි මානව භාවිතයන් සහ වටිනාකම් සහ ඔහුගේම වටිනාකමක් නිර්මාණය කරයි.  නීට්ෂේගේ සුපිරි මිනිසා යනු, මෙතෙක් අපව මනුෂ්‍යයන් ලෙස නිර්වචනය කර ඇති දෙය අභිබවා ගිය ජීවියෙකි.  මෙම සුපිරි මිනිසුන් සාමාන්‍ය මිනිසුන් ලෙස ශාරීරිකව ශක්තිමත් විය යුතු නැත. සුපිරි මිනිසා අනිවාර්යයෙන්ම පරිපූර්ණ භෞතික නිදර්ශකයක් නොවේ.  සුපිරි මිනිසා යනු දෙවියන් මිය ගොස් ඇති බවත් එම ආගම තවදුරටත් නැති බවත් දන්නා තැනැත්තා ය. ඔහු සදාචාරාත්මක නිරපේක්‍ෂත්වයේ කුරිරු පාලනයෙන් නිදහස් ය.  සුපිරි මිනිසා යනු මනුෂ්‍යත්වයේ සාරයයි.  ඔහු පෘථිවියේ ස්වාමියා ය.  සුපිරි මිනිසා   සංස්කෘතික පරිහානිය සහ ආගම විසින් මිනිසා දුර්වල කිරීමේ ගැටලුවට විසඳුමකි. නීට්ෂේගේ සුපිරි මිනිසා යනු “බලයට ඇති කැමැත්ත” පිළිබඳ ඉහළම සහතිකයයි.

සියලු මිනිස් හැසිරීම් බලයට ඇති කැමැත්තෙන් පෙලඹී ඇති බව ඔහු කියා සිටියේය. බලයට ඇති කැමැත්ත හුදෙක් අන් අය කෙරෙහි බලයක් නොව, නිර්මාණශීලීත්වය සඳහා අවශ්‍ය තමා කෙරෙහි ඇති බලයයි. සුපිරි මිනිසුන් යනු  තනි පුද්ගල ආත්මය  අභිබවා ගොස් බලයට ඇති කැමැත්ත වැදගත් නිර්මාණශීලීත්වයකට යටත් කළ පුද්ගලයාය​.  සුපිරි මිනිසුන් යනු "ප්‍රධාන සදාචාරයක" නිර්මාතෘවරුන් වෙති. නීට්‍ෂේගේ දර්ශනය තුළ, අපේක්‍ෂාව පිළිබඳ පැහැදිලි හැඟීමක් ඉතිරිව පවතී. එය සුපිරි මිනිසා තුලින් සංකේතාත්මක වෙයි.  සුපිරි මිනිසා  වෙත ළඟා වීමට ආගමික  මූලධර්ම අවශ්‍ය නොවේ. 

ආගම යනු මනුෂ්‍ය වර්ගයා කනස්සල්ලෙන් හා තැතිගැන්මෙන් ආරක්‍ෂා කරන බැම්මකි. එය මනංකල්පිත බැම්මකි. එමගින් මිනිසා තමන්වම රවටා ගනිමින් කනස්සල්ල සහ තැතිගැන්ම විතැන් කොට ජීවත් වෙයි.  වහලුන්ට සැබෑ ජීවිතයේ ඔවුන්ගේ දුර්වලතා අමතක කිරීමට පරමාදර්ශයක් හෝ මනඃකල්පිත දෙවියෙකු අවශ්‍ය වේ. සුපිරි මිනිසා ජීවිතය පිලිබඳ යථාර්ථය දන්නා බැවින් ඔහුට මෙවැනි කිහිළිකරුවක් හෝ මනංකල්පිත බැම්මක් අවශ්‍ය නොකෙරේ.  වහලුන්ට සැබෑ ජීවිතයේ දුර්වලතා අමතක කිරීම සඳහා පරමාදර්ශයක් හෝ කල්පිත දෙවියෙකු නිර්මාණය කළ යුතු අතර ඔවුන් ප්‍රබන්ධ ලෝකයක ජීවත් වෙති. එහෙත් සුපිරි මිනිසා ඔහු ප්‍රබන්ධ ලෝකයක ජීවත් නොවේ. ඔහු ගනුදෙනු කරන්නේ යථාර්ථයත් සමගය​. සුපිරි මානව පැතිකඩ වෙත ළඟා වීමට සහ එහි අරමුණු ඉටු කර ගැනීම සඳහා ප්‍රබන්ධ ලෝකයෙන් ඉවත් වීම අනිවාර්‍යය​. සුපිරි මිනිසාට ළඟා වීමට මිනිසාට ප්‍රමාණවත් බලයක් ඇත යන්න නීට්‍ෂේ විශ්වාස කරයි. 

මිනිසා යනු මෘගයා සහ සුපිරි මිනිසා අතර බැඳ ඇති කඹයකි. මිනිසා තුළ ඇති ශ්‍රේෂ්ඨ දෙය නම් ඔහු පාලමක් මිස අවසානයක් නොවේ. මිනිසාට තමා මත පටවා ඇති සියලු බලපෑම් සහ මූලධර්මවලින් මිදුණු විට, ඔහුට ඔහුගේ සාරධර්ම අනුව ඔහුගේම ජීවන ව්‍යාපෘතියක් ස්ථාපිත කළ හැකිය​. මිනිසා සුපිරි මිනිසෙකු බවට පත් වීමෙන් පසුව ඔහුගේ නිදහස සීමා කරන ඕනෑම වටිනාකමක් ඔහු ප්‍රතික්‍ෂේප කරයි. ඔහුට ඔහුගේ දුර්වලතා ජය ගත හැකිය. ඔහු නිරන්තර පරිවර්තනයකි. ඔහුට ඔහුගේ සීමාවන් ජය ගැනීමට සමත් වේ. ඔහු නිර්මාණශීලී, අව්‍යාජ සහ නිර්භීත ය. හේ තමන්ව හික්මවන වටිනාකම් නිර්මාණය කරන නිදහස් පුද්ගලයෙකි.  නිදහස් වීම යනු අවසානයේ තනිව සිටීම, කෙනෙකුගේ ජීවිතය පිළිබඳ සම්පූර්ණ වගකීම භාර ගැනීමයි. Übermensch නොහොත් සුපිරි  මිනිසා මිනිස් පැවැත්මේ සීමාවන් ඉක්මවා ගොස් ඔහුගේම ස්වාමියා බවට පත්වේ.  ඔහු ජීවිතය සම්පූර්ණයෙන්ම තහවුරු කිරීමට සමත් ජීවියෙකි. ඔහු පෘථිවියේ අර්ථය වනු ඇත.

නීට්‍ෂේගේ මතය අනුව, අධිපතියෙකුට ඉතිහාසයට අසීමිත ලෙස බලපෑම් කිරීමට හැකි විය යුතුය. ඔහු අන් අයගේ මනස හරහා නැවත ලෝකයට ඇතුළු වන අතර ඔවුන්ගේ සිතුවිලි සහ සාරධර්ම කෙරෙහි බලපානු ඇත. නීට්‍ෂේ විසින් බෙහෙවින් අගය කරන නැපෝලියන් මේ සඳහා උදාහරණයකි. ජීවිතය යනු බලයට ඇති කැමැත්ත බව ඔහු ප්‍රකාශ කරයි. නීට්‍ෂේ සුපිරි මිනිසා පිලිබඳව තම  Will to Power කෘතියේ සඳහන් කරමින්  ඔහු “ක්‍රිස්තුස්ගේ ආත්මය සහිත රෝමානු සීසර් කෙනෙකු බව කීවේය​. නීට්‍ෂේ සුපිරි මිනිසුන් අතරට සොක්‍රටීස්, ජේසුස්, ජුලියස් සීසර්, ලියනාඩෝ ඩා වින්චි, මයිකල්ඇන්ජලෝ, ෂේක්ස්පියර්, ගොතේ සහ නැපෝලියන් ලැයිස්තුගත කරයි. (නීට්ෂේ තමා ubermensch කෙනෙකු ලෙස සිතූ බවට කිසිදු සාක්ෂියක් නොමැත). 

නීට්‍ෂේ සුපිරි මිනිසාව ඉදිරිපත් කරන්නේ ශුන්‍යවාදය පිටුදැකීම සඳහා සහ නව වටිනාකම්  හි නිර්මාතෘවරයාත් ලෙසටය. මනුෂ්‍යත්වයට තමන් විසින්ම සකසා ගත හැකි ඉලක්කයක් ලෙසට සුපිරි මිනිසා හඳුන්වා දිය හැකිය​. නීට්‍ෂේ විසින් හඳුන්වා දුන් සුපිරි මිනිසා පිලිබඳ සංකල්පය හිට්ලර් සහ නාසි පාලන තන්ත්‍රය විසින් යොදා ගන්නා ලදි.  සුපිරි මිනිසා සංකල්පය ජර්මානු නාසි වාදයේ ප්‍රයෝජනයට ගත්තද   නීට්‍ෂේ  ජර්මානු ජාතිකවාදය  විවේචනය කළ බව නට්සීන් හිතා මතා අමතක කළහ​. නීට්‍ෂේ හිට්ලර්ගේ පාලන සමයට බොහෝ කලකට පෙර මිය ගිය අතර නට්සීන් ඔහුගේ දර්ශනය අව භාවිතා කළහ.​ නීට්‍ෂේ පැහැදිලිවම ජාතිකවාදය සහ වාර්ගික වෛරය ප්‍රතික්‍ෂේප කලේය. සත්‍ය වශයෙන්ම සුපිරි මිනිසා (Übermensch) යනු යල්පැනගිය ආගම් සහ සදාචාරය නිසා අප  හිර වී නොසිටියේ නම්, අප එක් එක් කෙනා කුමක් විය හැකිද යන්න පිළිබඳ නීට්ෂේගේ දැක්මයි.


References

  1. Ansell-Pearson, Keith. (1994). An Introduction to Nietzsche as Political Thinker: The Perfect Nihilist. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Detwiler, B.(1990). Nietzsche and the Politics of Aristocratic Radicalism. Chicago: University of Chicago Press.
  3. The Cambridge Companion to Nietzsche, ed. B.Magnus and K.M.Higgins, Cambridge University Press, 1990.
  4. Nietzsche, Life As Literature, Alexander Nehamas, Havard University Press,1994.
  5. Nietzsche, Friedrich W. Thus Spoke Zarathustra: A Book for Everyone and Nobody. Oxford: Oxford University Press, 2005.

No comments:

Post a Comment

Appreciate your constructive and meaningful comments

Find Us On Facebook